Det här är en annorlunda bok om logistik, som riktar strålkastaren på distributionsprocesserna och relationerna mellan leverantörer och handelsföretagen.
Författaren påvisar vilka möjligheter som står till buds för att med informations- och kommunikationsteknikens hjälp ta itu med flaskhalsar och störningar i varuflödet, för att sänka både kostnader och resursanspråk och
samtidigt prestera bättre kundservice.
Konkreta exempel belyser vad ledande företag åstadkommit i den vägen, men även vad som brister på de flesta håll - vad som ännu är
ogjort.
Logistiken är idag ett arbetsfält som vid sidan om kundorientering ger mest utdelning ifråga om både lönsamhet och konkurrenskraft.
Axplock ur innehållet:
- Problemställningar och angreppspunkter
- "Tid är pengar"
- Lagerhållningen - den främsta måltavlan
- Distributionslandskapet i förvandling
- Ny rollfördelning i systemet
- Vem ska göra vad?
- Hur tidslägga besluten?
- Producenternas nyckelroll
- Detaljisterna som kravställare och resultatbärare
- Basvaror kontra innovativa produkter
- Hur få bukt med osäkerheten?
- Outsourcing som rationaliseringsinstrument
- Hur råda bot mot kommunikationsgapet mellan leden?
- Raka rör mellan detaljister och producenter
- På väg mot integrerade system